La dislèxia és un dels trastorns de l’aprenentatge més comuns i pot comportar unes dificultats molt importants en el desenvolupament de l’escolaritat dels nens i els adolescents. Convé tenir en compte que, en termes generals, no s’acostuma a diagnosticar la dislèxia abans dels 8 anys, coincidint amb l’edat en la que es considera que el procés d’aprenentatge de la lectura i l’escriptura es dona per “conclós”, passant a ser una eina d’aprenentatge en comptes d’un aprenentatge en sí, malgrat tant la lectura com l’escriptura seguiran progressant amb els anys.

La dislèxia consisteix en una dificultat específica i molt acusada per a conseguir una lectura fluida i funcional, es a dir, amb un bon ritme lector i una bona comprensió, sense que hi hagi cap motiu sensorial o intelectual de caire rellevant que justifiqui aquestes mancances. Sovint en la dislèxia també es pot veure afectada l’escriptura, sobretot en la part ortogràfica i habitualment en la qualitat de la grafía i la velocitat en les tasques d’escriptura. Lògicament, ambdos processos esdevenen claus per a l’assoliment dels aprenentatges escolars i d’un bon rendiment acadèmic.

Dins de la dislèxia trobem diferents alteracions de l’aprenentatge escriptor, que es poden donar de forma conjunta a les dificultats en el procés lector o bé de forma aïllada, entre aquestes destaquem:

Disortografia: dificultat específica i molt acusada per a fixar i emprar de forma adequada la normativa ortogràfica en les tasques d’escriptura.

Disgrafia: problemes importants a l’hora d’escriure de forma manuscrita amb una lletra inteligible pel lector.

La dislèxia no guarda cap relació directe amb la intel·ligència, les persones dislèctiques no són ni més ni menys intel·ligents que la resta de la població, però mantenen la mateixa variabilitat que la resta, es a dir, trobem persones amb dislèxia molt intel·ligents, mitjanes i amb mancances. No obstant, molts cops l’alumne dislèctic pot arribar a pensar que és menys intel·ligent que la resta dels seus companys, ja que mostra moltes dificultats en aprenentatges bàsics, el que altera el seu rendiment acadèmic, per tant esdevé clau treballar l’autoimatge i autoestima per a que la dislèxia no repercuteixi en la seva autopercepció.

Neropsicóloga_sabadell
  • Laura López

    Neuropsicòloga especialitzada en el tractament de la dislèxia.

Com treballem la dislèxia? 

La dislèxia, malgrat ser una dificultat persistent en la majoria de persones diagnosticades amb aquest trastorn d’aprenentatge, és plenament susceptible a millora, sobretot contra més aviat es comença a treballar de forma adequada, malgrat sempre hi ha un marge de milloria. Sovint és important començar aquest treball fins i tot abans dels 8 anys si existeix la sospita, encara que no hagi estat diagnosticada encara.

El tractament no consisteix en llegir més, doncs els nens i adolescents dislèctics estan continuament exposats a la lectura però de forma espontània no milloren. El tractament variarà en funció de cada cas pero els processos bàsics a treballar en la majoria d’ells seràn:

– La consciència fonològica

– La velocitat de processament

– L’orientació espacial

– Estrategies de compensació de les dificultats lectores o escritores.

En el tractament també es treballa la lectura i l’escriptura en sí, però esdevé clau estimular els processos cognitius bàsics alterats per a conseguir una millora real de la dislèxia.

Un altre eina que utilitzem en el tractament de la dislèxia és el mètode Glifing, una metodologia innovadora, basada en la recerca i en les noves tecnologies que permet millora la velocitat i la fluïdesa en els processos de descodificació lectora.

 

Estàs interessat en el tractament de la Dislèxia o tens algun dubte? No dubtis en contactar amb nosaltres

    El teu nom (obligatori)

    El teu email (obligatori)

    El teu telèfon(obligatori)

    Assumpte

    El teu missatge

    He llegit i estic d'acord amb la política de privacitat

    Formulari de contacte

    Contactarem amb vosté el més aviat possible.