Què és el TEA i com afecta la comunicació?

El Trastorn de l’Espectre de l’Autisme (TEA) influeix en la manera com els infants es comuniquen i es relacionen amb els altres. Pot afectar tant el llenguatge oral com l’ús de gestos, expressions facials, la mirada o la comprensió del que diuen els altres.

La comunicació és un dels àmbits més afectats en el TEA, i és per això que el paper del logopeda és clau. El seu objectiu és ajudar l’infant a comunicar-se de manera funcional, ja sigui amb paraules o mitjançant sistemes alternatius. També treballa aspectes com la comprensió, l’expressió i les habilitats socials, sempre adaptant-se al moment evolutiu de cada infant.

Quan intervé el logopeda en el TEA?logopedia TEA

El logopeda acompanya l’infant en les diferents etapes del desenvolupament del llenguatge i intervé especialment en moments clau com:

  • l’inici de l’escolarització,
  • els canvis d’etapa educativa,
  • o quan hi ha una evolució desigual del llenguatge.

També és molt important la coordinació amb altres professionals (mestres, psicòlegs, terapeutes ocupacionals), per garantir una atenció global i coherent.

Senyals d’alerta en el desenvolupament de la comunicació

  • Absència o pèrdua del llenguatge verbal després d’haver-lo adquirit.
  • No mantenir contacte visual o no compartir interessos.
  • No respondre al nom.
  • Ús repetitiu de paraules o frases (ecolàlia).
  • Desinterès per comunicar-se amb paraules, gestos o expressions facials.

Dificultats freqüents en el llenguatge i la parla en infants amb TEA

Els infants amb TEA poden tenir problemes en:

  • la construcció de frases,
  • la pronunciació de sons,
  • l’ús social del llenguatge (pragmàtica).

És habitual que apareguin conductes com l’ecolàlia, un estil de parla molt formal o literal, o dificultats per entendre bromes i frases fetes, encara que tinguin un bon vocabulari.

Què entenem per comunicació funcional?

És la capacitat d’expressar-se i entendre els altres en situacions quotidianes. Pot fer-se mitjançant paraules, però també amb gestos, pictogrames o dispositius electrònics. El més important és que l’infant pugui fer-se entendre, expressar desitjos, emocions i necessitats.

Els sistemes de Comunicació Augmentativa i Alternativa (CAA)

Quan l’expressió oral és limitada, les eines de CAA poden ser una gran ajuda. Alguns exemples són:

  • Pictogrames i imatges visuals.
  • Carpetes o plafons amb imatges.
  • Tauletes amb veu (dispositius electrònics).
  • Sistemes estructurats com el PECS.

Aquests suports ajuden a millorar la comunicació, fomentar la participació social i reduir la frustració.

Intervenció logopèdica adaptada a cada infant

Cada infant amb TEA és únic. Per això, la intervenció logopèdica ha de ser personalitzada i basada en les seves necessitats específiques. Es poden treballar aspectes com:

  • la comprensió verbal,
  • la intenció comunicativa,
  • l’ús funcional del llenguatge,
  • l’autonomia en la comunicació,
  • i la gestió emocional relacionada amb la incomunicació.

El logopeda pot utilitzar diferents metodologies: des de models naturals fins a enfocaments més estructurats o combinats. També s’introdueixen suports visuals, historietes socials o tauletes per anticipar situacions socials.

Què fem al Centre Giner?

  • Realitzem una valoració inicial específica per TEA.
  • Oferim intervenció personalitzada segons edat i perfil:
    • Infants preverbals.
    • Infants amb llenguatge emergent.
    • Adolescents o adults amb dificultats pragmàtiques.
  • Utilitzem sessions estructurades amb reforç visual.
  • Donem suport a les famílies per afavorir la generalització dels aprenentatges a casa.

 

Referències

Article escrit per

Jaume Núñez

logopeda SabadellLogopeda del Centre Giner

Contacta amb nosaltres

Ens posarem en contacte amb vostè el més aviat possible.

Psicologia, psicopedagogia i logopèdia a Sabadell
Resum de la privadesa

Aquest lloc web utilitza galetes per tal de proporcionar-vos la millor experiència d’usuari possible. La informació de les galetes s’emmagatzema al navegador i realitza funcions com ara reconèixer-vos quan torneu a la pàgina web i ajuda a l'equip a comprendre quines seccions del lloc web us semblen més interessants i útils.