• Aprenem a relaxar-nos

    Cóm podem ajudar als nens a relaxar-se?

    Treballar amb nens suposa ajustar-se constantment al seu nivell i les seves necessitats. Això suposa haver de treballar amb els materials que tenim i adaptar-los per tal de que puguin ser incorporats pels mes petits. Les tècniques de relaxació no son una excepció.

    Per tal de que els nens ho vegin com un joc, una bona adaptació de les tècniques de relaxació convencionals és la proposta per Koeppen, ja que fa ús de metàfores o imatges que permeten la millor interiorització de la tasca.

    Aquí proposem una adaptació.

    Cóm ens relaxem?

    Anem a estirar-nos i posar-nos còmodes. Ens traiem qualsevol cosa que ens molesti (rellotge, polseres…) i anem a respirar. Anirem relaxant el cos poc a poc treballant totes les parts.

    MANS I BRAÇOSrelaxació

    Imagina’t que tens una llimona a la teva mà esquerra.

    Ara intenta exprimir-la, tracta de treure tot el suc que puguis.
    Nota la tensió a la teva mà i al braç mentre treus el suc. 1, 2, 3,4, 5 i ara deixa anar la llimona!

    Fixa’t ara com estan els teus músculs relaxats.

    Agafa ara una llimona nova i torna a fer suc, però amb més força que abans! Intenta fixar-te en el que noten el braç i la mà mentre fas el suc. 1, 2, 3, 4, 5 i deixa anar la llimona! Mira com estan relaxats el braç i la mà.

    Ho farem una tercera vegada! Però has de fer molt molt suc! 1, 2, 3, 4, 5 i deixa anar la llimona! Fixa’t com ara estan mes relaxats encara!

    Ara farem el mateix amb el braç i la mà dreta.

     

    BRAÇOS I ESPATLLA

           relaxacióAra imaginarem que som un gat estirant-se!

    Estira els braços, ara cap a dalt i després cap enrere.

    Fixa’t en com s’estiren les espatlles! Ara deixa anar els braços cap els costats!! Molt bé!

    Ara tornem a estirar-los, els pugem, tirem amb força cap enrere i… els deixem caure!

    Fixa’t com estan mes   relaxats!

    Fem-ho un tercer cop però intentant estirar-los al màxim, arribant al sostre quan anem amunt i cap enrere… i els deixem caure!

    Molt bé!! Ara ja estan molt més relaxats!

     

    COLL

    Ara imaginem que ets una tortuga!

    Estàs al sol tranquil·la i relaxada i de sobte veus un perill! Ohh!! Corre!! Fiquem el cap dins de la closca!!!

    Intentem apropar espatlla i orelles per que el cap quedi ben guardat a la closca! Esperem així fins que el perill hagi passat! Ufff un cop ja ha passat el perill podem sortit i estirar el cap! No és fàcil aguantar amb el cap guardat a la closca tanta estona…

    Vigila!! De nou el perill! Ho tornem a fer! I quan contem fins a 5 ja podem sortir de nou. Fixa’t com quan estem dintre de la closca tot està dur i tens, i quan sortim estem millor i mes relaxats!

    Ho farem un tercer cop! Vigila perill!! 1, 2, 3, 4, 5 i ufff ja podem sortir! Ara ja ens podem relaxar que tot el perill ja ha marxat!

     

    MANDÍBULA

    Imagina’t que tens un xiclet gegant! És molt difícil de mastegar i està molt dur. Intenta mossegar-lo, deixa que els músculs del coll t’ajudin! Fooooort!!!!! I ara deixa-ho anar i relaxat! Intenta notar que la mandíbula està relaxada i no fa gens de força.

    Un cop més agafem aire i apretem fort aquest xiclet dur! fooort! 1, 2, 3, 4, 5 I relaxem!

    Hem d’agafar força per lluitar amb el xiclet un cop mes…. És l’últim cop així que ho farem amb molta força! foooooort!!! 1, 2, 3, 4, 5 I relaxem!

    Ufff ara ja no es un xiclet dur i podem relaxar-nos! Molt bé!

     

    CARA I NAS

    Ara imaginarem que tenim una mosca pesada o una papallona volant al nostra voltant i s’ha posat al teu nas!  Hem d’aconseguir espantar-la sense utilitzar les mans. Com ho fem? arronsant el nas! Intenta fer el màxim d’arrugues que puguis!! La deixem arronsada 1, 2, 3, 4,5 i la posem bé. Molt bé! Hem fet que marxi!

    Oh! Ha tornat al mateix lloc! Fem-ho de nou! 1, 2, 3, 4, 5 arronsem! I quan ha marxat la relaxem! De nou està aquí! Fem-ho una tercera vegada! I relaxem! Fixa’t com tota la cara es va arronsant amb el nas i es relaxa quan el nas es relaxa!

    Si que és pesada aquesta mosca/papallona! Ara està a la teva front!Haurem d’arronsar la front per que marxi! Intentarem enganxar-la amb les arrugues! Descansem i ho tornem a intentar. Quasi ho aconseguim! Un cop mes! 1, 2, 3, 4, 5 i per fi ha marxat!! Ara ja pots

     

    PIT I PULMONS

    Ara imaginarem que tenim un globus i hem de respirar inflant i desinflant el globus.

    Agafarem aire pel nas intentant omplir els pulmons i 1, 2, 3… (nota com l’aire està dins) i deixem l’aire per la boca poc a poc per inflar el globus! Nota com el teu cos es va buidant. El teu cos va baixant i cada vegada està mes a prop del llit o sofà… amb l’aire que deixes anar surten les coses negatives també! Aprofita per deixar-les anar fora!

    Respira normal i tornarem a omplir el globus 2 cops mes! Aprofita per deixar anar tot el que et molesti!! Molt bé! Ara relaxat i respira amb normalitat!

     

    ESTÓMAC

    Imaginarem ara que estem estirats a la gespa i mira! Un elefant ve cap a nosaltres sense fixar-se massa per on va! Sembla que hagi de posar el seu peu sobre el teu estómac! … No et moguis! Si poses l’estómac dur, molt dur, no et passarà res! Aguanta! Ufff.

    Sembla que l’elefant va cap a un altre lloc. Relaxa’t! ja ha marxat! Nota com l’estómac està millor re laxat.

    Oh! Aquí el tenim de nou! Preparat per posar-ho dur com una roca? Aguanta! Sembla que torna a marxar! Ja pots relaxar-te!

    No pot ser! Torna a venir cap a tu! Corre preparat! Aguanta!! Sembla que aquest cop sí que et trepitjarà! Aguanta amb l’estómac molt dur! Ja ha marxat! Ja pots relaxar-ho!

    Molt bé! Ho has aconseguit! Ara ja pots relaxar-te tranquil·lament a la gespa!

    Tractem d’imaginar ara que hem de passar per una tanca molt estreta. Hem de aconseguir passar, per tant hem d’amagar estómac fort, si no, no aconseguirem travessar-la! Intenta que l’estómac toqui l’esquena! Molt bé! Has aconseguit travessar-la!

    Ostres! Encara tenim 2 tanques més! Tornem a passar? Enfonsa bé l’estómac! Molt bé!

    Fem-ho un cop més! Ara relaxat que ja no hi han més!

     

    CAMES I PEUS

           Imaginem ara que estem a la muntanya i ens veiem en mig d’un llac ple de fang! Estàs sense sabates!

    Intenta ficar els dits dins del fang! Probablement necessitaràs les cames per ajudar-te!

    Empaitem cap a dins i nota com el fang es fica pels peus! Ara surt i relaxa les cames i peus!

    Fixa’t com ara estan més relaxats!

    Tornem de nou al fang i empaitem amb força amb cames i peus! Tot el fang es fica pels peus!

    Sortim i ens relaxem!

    Va! Fem-ho un cop més! Amb força!!! I relaxem! Ara ja podem descansar prenent el sol a la gespa i deixar eixugar el fang!

     

    IMATGE POSITIVA!

    Ara que ja hem acabat els exercicis intentem fixar-nos que notem al cos. Estem relaxats i el cos pesa més, notem son o tot el contrari, notem com som com plomes i flotem… a vegades podem notar formigueig… intenta endevinar com ets sents tu i gaudeix de les sensacions d’estar relaxat!

    Per encara estar millor buscarem una imatge positiva! Un lloc, real o imaginari, on estiguis tranqui-la i relaxada per que puguis estar més estona amb aquesta sensació tan agradable! Pots imaginar-te que estàs allà! Pensa en les olors i sons d’aquest lloc! Serà el teu lloc segur! Aprofita d’aquest lloc mentre estàs relaxat!

     

    Molt bé! Ja hem acabat! No t’aixequis de cop… abans obre els ulls, estirat una mica… ja ens podem posar de peu!

    Igual que menges i dorms cada dia, també pots practicar la relaxació cada dia! Són 10 minuts i veuràs com cada dia et sents millor!

     

    Leave a reply →

Leave a reply

Cancel reply